Baklengs løping

Å løpe baklengs høres kanskje ut som et steg i feil retning. Det ser definitivt ganske snålt ut og kan da umulig være en veldig praktisk fremgangsmåte, med mindre du er kjerringa med hodet under armen eller hun ekle jenta i Exorsisten. Øynene bør altså være i stand til å følge med hvor ferden går, noe baklengs løping (BL) raskt gjør til en utfordring. Dessuten går det jo fortere å løpe fremover, på vanlig måte, og i tillegg ser det ganske dust ut for de vi møter på. Så hva er da poenget med å løpe baklengs?

Løpsteknikk

Vi løper på samme måte, bare helt bakvendt. Teknikken legger tilrette for at fot-ballene møter bakken først, etterfulgt av hæl og tær. Steglengden blir kortere og stegfrekvensen høyere. Videre blir støtet som oppstår idet foten møter bakken mindre ved BL, og vi sparer knærne for unødvendig mye juling. Dette resulterer i et hardere fraspark, men dog en mindre effektiv løpsteknikk. Muskler og sener lagrer energi i fotisettet og bruker energi i frasparket. BL er dermed mer energikrevende enn løping forover, fordi kraften i frasparket er hardere enn fotisettet.

Fordeler

BL har også blitt brukt i rehabiliteringsarbeid. Siden BL er en mer energikrevende aktivitet, er det derfor mulig å arbeide på en relativt høy intensitet, samtidig som støtet på skjøre knær reduseres og lårmusklene styrkes. I tillegg er denne uvante teknikken også hensiktsmessig for å forbedre både koordinasjon og balanse. Det har til og med vist seg at BL også kan gjøre oss bedre til å løpe forover!

Bevisstgjøring

Så, til slutt: Hva har da baklengs løping til felles med barbeint løping? Jo, en hel del. Som vist ovenfor er løpsteknikken ved BL overraskende lik en barbeint løpsteknikk, bare i motsatt fartsretning. Dette gjør at jeg ønsker å anbefale å bruke BL til å bli kjent med hvordan du kan løpe barbeint på en hensiktsmessig måte. Det er liksom ikke så fryktelig mange måter man kan løpe baklengs på, noe som gjør det til en spennende måte å utforske barbeint løping på. Altså, prøv deg litt frem (og tilbake), og vær bevisst på hvordan du beveger deg i de ulike retningene, så løper du nok plutselig bedre både den ene og andre veien!

 

 

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.